Op de baan is zoal te zien:
- de spoorbrug die met lasertechniek is gesneden uit 9 mm plaatstaal;
- een zeer groot aantal figuren waaronder natuurlijk veel fietsers;
- de projectleider van de gemeente op de fiets, schaal 1:160;
- typisch Nijmeegs rollend materieel zoals een koploper, en lok 1600 met IC-rijtuigen;
- nabootsing van de dag- en nachtsituatie met verlichte lantaarnpalen over de volle lengte.
De tekeningen voor de bruggen zijn digitaal aangeleverd en met de juiste software op schaal uitgeprint. De baanconstructie zal worden uitgevoerd volgens het MBS principe. Dit betekent aan elkaar gekoppelde modules voorzien van friezen. (verticaal vlak als rand als afbakening van de bovenzijde van de presentatie van de baan) De omloop van de treinen zal via zgn. achterommetjes plaatsvinden. De spoorbrug is m.b.v. lasertechniek gesneden uit 9 mm plaatstaal, in elkaar gelijmd en verder afgewerkt met styreen strips. De fietsbrug is opgebouwd uit buismateriaal in verschillende diameters. Voor de aanbruggen, brughoofden en viaducten zijn styreen en muurplaten gebruikt. Het railmateriaal is van Roco en Tillig. Het geheel is verder met materiaal zoals van Woodlands, Silflor en Heki afgewerkt. Een dag- en nacht simulatie verlichting zal voor een sfeervolle belichting van de brug zorgen.
De bouw door de leden van Maasbuurtspoor gerealiseerd duurde slechts 5 maanden. Daarvoor moesten alle andere verenigingsactiviteiten wijken. Op RAIL 2000 werd die inspanning beloond met de prijs voor beste verenigingspresentatie.
Meer berichten lezen over De Snelbinder - de Nijmeegse Fietsbrug in N.